Wednesday, June 23, 2010

UMAR ABDUL AZIZ : Pembayang Khalifah Ar-rasyidin



Umar B Abdul Aziz merupakan khalifah yg ke-6 semasa pemerintahan Bani Umaiyyah. Beliau mempunyai keperibadian yang tinggi, disukai ramai dan warak yang diwarisi dari datuknya Saidina Umar b Al-Khatab.setelah dilantik sebagai khalifah, Baginda amat berhati-hati dengan harta terutamanya yang melibatkan harta rakyat. Sesungguhnya kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang menyediakan dua lilin di rumahnya, satu untuk kegunaan urusan negara dan satu lagi untuk kegunaan keluarga sendiri tentunya telah diketahui umum dan tidak perlu diulang-ulang.

Sebagai seorang yang zuhud, kehidupannya semasa menjadi Gabenor Madinah dan Khalifah adalah sama seperti kehdupannya semasa menjadi rakyat biasa. Harta yang ada termasuk barang perhiasan isterinya diserahkan kepada Baitulmal dan segala perbelanjaan negara berdasarkan konsep jimat-cermat dan berhati-hati atas alasan ia adalah harta rakyat. Ini terbukti apabila beliau dengan tegasnya menegur dan memecat pegawai yang boros dan segala bentuk jamuan negara tidak dibenarkan menggunakan harta kerajaan.

sebelum beliau menjadi khalifah beliau pernah diminta nasihat berkenaan isu pembakaran kapal2 yg telah dilakukan oleh panglima tariq b ziyad.beliau merasakan tindakan panglima Tariq b ziyad ialah tindakan yg betul.namun khalifah yg memerintah pada masa itu tetAp menyuruh tariq b ziyad pulang ke damsyik utk dibicarakan walaupn sepanyol dpt dikalahkan oleh panglima trsebut. (nak tahu lbih lanjut sila rujuk dinovel dibawah)

-bersambung..

No comments:

Post a Comment